2016. június 23., csütörtök

Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész

Múltkori bejegyzésemet több, mint egy éve tettem közzé. Akkor már láttam a végét, azazhogy látni véltem. Mert természetesen egy tizeniksz éves BMW már nem lehet tökéletes, hiába törekszünk is rá. De azért mindig azzal nyugtatgatom magam, hogy talán "majdnem tökéletes" lehet. :-)

Kívül-belül megújulva. Itt éppen lemenő nap csillan meg a klímakomfort szélvédőn. Háttérben a V10.

Éppen ezért folytattam a "kis 330-as" szépítgetését, extrásítását. Amúgy ez a BMW, szemben MARcsikámmal, és a Sátánnal nevet nem kapott, bár lassan ráillik a "birdkiller" név, ugyanis egy év alatt 3 madarat is meggyilkolt. Minden kezdődött egy M3-ason kb 130-al elgázolt fácánkakassal. A csóri szárnyas a tyúkeszével fácáneszével jobbról kirongyolt a susnyásból s megiramodott a belső szalagkorlát felé. Hát nem jutott át, ellenben oltári erővel kiütötte a jobb első ködlámpámat. Én egy tompa puffanást és két "bukkanót" éreztem csupán - akkor amikor a két kerék átment az elgázolt fácánon - ami az élettel össze nem egyeztethető sérüléseket szenvedett így elpusztult. 
A második áldozat egy cinege volt ősszel. Ő röptében gondolta, hogy szembemegy a kocsival. Hát megint a kocsi nyert. 2:0. Aztán sajnos meglett a 3. "gól" is: nemrég egy rigó szállt le elém az útra. Gondoltam majd felröppen, lassítottam, de csak az utolsó pillanatban szállt csak fel, így a bal első vesével megütöttem (egy rögzítő eltörött belül, így most kicsit lötyög), majd végigszánkázott a géptetőn, szélvédőn, majd a tetőn - végig tolldarabokat és néhol vért húzva maga után. Sajnáltam ezt is, de megint nem tehettem semmit sem.

Így történt hát, hogy ugyan betervezett mókaként, de cseréltem a jobb első ködlámpát, ugyanis a 130 km/h és a fácán kombó lenullázta.

Hála Istennek más elütésem nem volt, s remélem nem is lesz. Se madár, se semmi.

A III. részben - befejezésül - az alábbiakat rögzítettem, mint feladat a jövőre nézve:
  • olajszűrő házának tömítésének cseréje: (11 42 1 719 855 BMW cikkszámú) tömítés bekeményedik, és elkezdi engedni az olajat + teljes olajcsere 
  • olaj jeladó csere
  • üzemanyag szintjelző törésének kivizsgálása
  • fém fékcső rozsdátlanítása
  • alvázvédelem (bitumenes + rücsi)
Már nem csöpög, hanem fogy az olaj...

Nos, hát a fenti listából fékcső rozsdátlanítást (alvázvédelem később) és az olajszűrő ház tömítésének cseréjét végrehajtottuk egy olajcserével egybekötve, az olajszintjelző ekkor még nem került sorra. A szűrők a szokásos MANN voltak, míg az olaj Castrol Edge 5W-30.

Az első adag: szélterelős Bosch ablaktörlő, Continental szíjak, pollenszűrő, 2x olajszűrő, 2x levegőszűrő. (Egyből kettőt vettem, úgy is olajat cserélek 10.000 km alatt, így kell az utánpótlás.)

A bevásárlókosár részletes tartalmáról, kiemelten a szíjakról és szíjfeszítőkről:
- BOSCH ablaktörlő 3 397 001 394
- levegőszűrő: Müller PA411 
- olajszűrő: Mann HU 925/4 x
- utastér pollen szűrő: Tecneco FM K1039
- Castrol Edge 5W-30
- hosszbordásszíj: Contitech 5PK865
- hosszbordásszíj: Contitech 6PK1538
A fenti manőver úgy hogy 2x olajszűrő, és 2x levegőszűrő összesen br. 77.838 Ft)

Később vettem de ide tartozik: a feszítők:
- hosszbordásszíj-feszítő csapágy: INA 532 0418 10 => BMW cikkszáma: 11 28 1 748 130
- hosszbordásszíj-feszítő csapágy: RUVILLE 55006 => BMW cikkszáma: 11 28 1 748 131

Az olajfolyatás helye és oka egyértelműen lokalizálható: olajszűrőház (nagy melegtől) elöregedő tömítése.

Leszedve az olajszűrőház. Egyértelműen látszott, hogy ott jött ki a motorolaj. 


Ez immáron a múlté. Olajcsöpögés nincs. Helyébe az olajevés jött.
A Castrol olajjal, plusz amennyit rátöltöttem, elmentem közel 9.000 km-t, majd jött nemrég az újbóli olajcsere, immáron olajjeladóval és Liqui Molly Top Tec 4100 5W-40-re váltva. Az ok egyszerű: a Castrolt ette-eszegette, jóllehet az olajszűrőház-csere után az olajcsöpögés 100%-ban megszűnt.

Másodjára ezt kapta. Ezt is eszi. Itt olajjeladó felvillanásig (leállítod az autót, majd egy ideig az olajjeladó sárgán még égve marad) kereken 1.800 km telt el. Ennyi volt 1 liter olaj. Nem hajtom, nem tiltatom orrba-szájba, csak használom.

Megjártam vele egy hosszú bajorországi túrát is. A fogyasztás - mármint ami a benzint illeti - az első részben bemutatottakhoz hasonlóan jól alakult:

A hosszú táv jellemzően 7,9 - 8,3 - 6,9 - 9,0 átlagokat hozott. Ha tényleg nagy átlagot kell mondanom országúti cirkálásra akkor 8,3-at mondanék. A csak város 10-11 liter, extrém esetben 15l.

A benzin fogyasztással abszolúte meg voltam elégedve. Nem úgy az olajfogyasztással. Ez 2.200 km német út eredménye. Nívó minimum alatt... 

Szóval a benzinfogyasztás nagyon jól alakult (bár ugye ez pont nem érdekel), de az olaj azért aggaszt egy kicsit. Itt ugyanis az történt, hogy frissen az olajszűrőház-tömítés csere után megindultam némethon felé. Aztán odaértem, mentem ide-oda, majd olajszint ellenőrzés, és jött a hidegzuhany: 2.200 km alatt eltűnt egy liter olaj. Aztán ez nem egyedi eset lett, úgyhogy a teljes olajcserétől-olajcseréig idő alatt kb. 4-4,5 liter olaj fogyott el. Azaz a betöltött mennyiség kb. 65%-a! Ez rengeteg. Megnyugtatás gyanánt csak az említhető, hogy környezetemben 1-2 kivételt leszámítva, minden M54 eszi az olajat. Valahol 3.000 km-t, valahol 1.500 km-t kell várni, hogy megegyen egy litert. De van elkeserítő 1.000 km/fél liter és volt 300km/ 1 liter érték is. Egy gyári értékeket ismertető E46 kiadvány 0,7 l-t ír 1.000 km-re!! Ehhez képest az enyém még "gyári" állapotú, de ettől függetlenül néha kicsit idegesítő azon tényállás, hogy konkrétan kétütemű autóm van: olaj-benzin keverékkel megy. :-)

Amúgy az az érdekes, hogy annak ellenére eszik az olajat, hogy nem egy 46-osban a CCV (kartergáz-visszavezető cső és szelep) is cserélve lett, nem füstölnek, sőt a 300km/ 1liter értéket produkáló 320Ci-t - már csak azért is alapon - kipuff gáz kibocsátásra is elvitte a gazdája. S lám! Gyári értékeknél jobb volt az eredmény!! Úgyhogy ezek az M54-ek úgy eszik meg az olajat, hogy nem hengerfejesek, ki van cserélve a CCV, nem füstölnek, nincs a vízben olaj, adott esetben nem futottak 180 e km-t sem.
Itt amúgy a szakértelmünk véget is ért - legalább is részünkről. :-) Közel 50 M54-en vagyunk túl. Mind eszi. Miért? Mert. Eszi, mert eszi és pont.

Mi már úgy vagyunk vele, hogy tudomásul vettük. Nem szép dolog egy BMW-től, de beírtuk a típusbetegségek lajstromába, a rozsda és a megereszkedő hűtő mellé.

(...)

De aztán szerencsémre, csak ez az egy negatívuma van az autónak. Amúgy szerencsére minden klasszul, flottul működik s ez messze feledteti az olajfogyasztást. Pöcc-röff indul, nincs alapjáratingadozás, falsch szívás, check engine, stb. Gyönyörűen jár, és jól fogyaszt - feltéve ha nem durran el az agyam... :-P

Így lényegében, amit költöttem rá az mind esztétikai/komfort jellegű dolog volt, mert amúgy semmi sem romlott el rajta.

Lemállott esőszenzorzselé

Na jó, olyan apróságok "elromlottak", mint pl. a szélvédőn a szenzorzselé. Ez felel azért, hogy az automatikus ablaktörlő (visszaverődés) alapon működjön. Namármost, ha az üveg és a szenzor között a zselé elválik, akkor keletkezik egy légüres tér, és az automatikus esőérzékelés megkotlik. Ennek jele:


Ez. Ha belülről visszanyomogatjuk, ideig-óráig a helyén marad, majd lekatapultálja magát, s megint "vak" lesz a szenzor. Ez amúgy gyakran megesik az E39-eseknél is. (Lásd egy másik blogos kolléga E39 tapasztalatát. Használt zselé típusa: DKPL193 szenzorzselé - 5 db-os kiszerelés, br. 1.905 Ft.)

Kicsit lebontva a belteret (tükröt) elénk tárul a szenzor és a zselé is.

Itt már le van kaparva az egykori zselé, de még nincs alkohollal teljesen bevégezve a folyamat.

Itt már az újrarakás után látható. Nem lett 100%-os munka, de mivel baromi erősen felragadt úgy döntöttük, hogy nem szedjük le. Úgy voltunk vele, hogy 1. működik, 2. mivel maradt még 2 db, ha kezd lejönni, akkor lecseréljük. Megjegyzés: azóta hozzáidomodott egy kicsit, így már alig van buborék.

II. olajcsere, szíjak, szíjfeszítők, kormányösszekötő, futóműállítás

Mint írtam az egy év alatt 2 olajcsere is megesett. A levegőszűrő Müller, míg...

...az olaj MANN volt. Emellett olajjeladót, szíjakat, és szíjfeszítőket is cseréltünk, kivétel a klímakompresszorét. 

Aztán mivel még a gyári kormányösszekötők voltak bent, így ezek helyett is... 

...egy Meyle pár lett rendelve...

...gumiharangokkal. 

Majd jött a szokásos siófoki futóműállítás. Tudtam, hogy hátul is bajok vannak, mert a téli mislen A5-öt kicsit félrenyalta.

Itt a folyamat közben.

A végeredmény a teljes kizöldülés lett.


330i, a madárgyilkos és a nem várt ködlámpacsere 

Ahogy a bevezetőben írtam, egy fácán kivégezte a jobb első ködlámpámat. Ez, illetve a további madártámadások így néztek ki képekben:

Első áldozattal történt találkozás után az M3-as egyik leállójában vettem szemügyre, hogy tulajdonképpen mi is maradt a fácánnal történt ütközés után.

Hát ez: azaz egy nagy lyuk a ködlámpa helyén. 

A ködlámpa lényegében megsemmisült. Azonban maradt ép alkatrésze, aminek ekkor még nem tulajdonítottam jelentőséget, úgy is tudtam, hogy vennem kell egy újat bontóból.

Ideiglenesen kellet a helyére tenni valamit. Hát egy kupak került a helyére, ami amúgy egy ködlámpával fel nem szerelt E46-ról való. (Ugye nem széria a ködlámpa, csak a 30i-30d-nél) (Magamat vigasztalva festettem rá egy szmájlit, hogy ne szomorkodjam, amikor ránézek, hogy egyik helyen nincs ködlámpám. :-) )

A bontóból természetesen sikerült vennem egy jobbos darabot. Viszont furcsa volt, hogy amikor kezembe vettem zörgött benne valami. Hmm, érdekes...  de ekkor még nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget. Aztán amikor szétszedtem - mert csak érdekelt hogy mi a tökömért zörög, serceg - hát ez fogadott: a bontott foncsora vizet kapott és megsemmisült. Így tehát jól jött a törött, de ép hátsórész. Az üveg burát - nem kis fáradtsággal - de áttettem a fácántámadást elszenvedett darabra és:

Lássunk csodát! Kész is a ködlámpa.

Gyorsan be is tettem a helyére.

Itt állítottam be a sajnálatos madarak vs 330i => 2:0 eredményt. :-(

Aztán jött a harmadik is. Szegény párák...

Beáztunk! Már megint!

Aki olvasta a II. részt, az tudja, hogy beáztam. Aztán a III. részben a rádióm is elnémult, mely a II. részben bemutatott beázás nyomán elvégzett javítás utáni helyreállításkor vétett hiba miatt történt. Aztán azt hittem ezzel az ügy lezárva, rádió szól, butil a helyén, minden OK. De sajnos nem így történt. 

Bonnya, 2015 ősze. Esős éjszaka, reggel bal egyből kiskanállal vízmerés. Hát mit tudtam erre mondani? Semmit. Jött a szerelés. Tavasszal...


Rutinos mozdulatokkal kaptuk le az oldalkárpitokat Zoltán kollégával, majd jött a butil (SikaLastomer 710 butil alapanyagú plasztoelasztikus tömítőanyag) és a powertape!

Eredmény: eddig (közel 3/4 éve) 100%-os vízmentesség. Használt módszer: butil a kitöltőbe, majd körbe telibenyomva a szivacs alá, úgy hogy előtte a régi (gyárit) ahol lehet leszedtük.

A művelet olyan sikeres volt, hogy megtartottuk az első "E46 butilpartyt" is. :-) De azóta náluk is 100%-os a siker!



Polír és 330i felirat


Mivel a III. részben leírtak szerint rendbe lett rakva a 30i ruhája, így már csak egy kis polír kellett neki, amit egy helybéli profira bíztam rá. Tonyó-bácsi remek munkát végzett, így jöhetett az utolsó simítás: a felirat!

Sokat bogarásztam, míg eljutottam oda, hogy végül is hogyan, s hova kell tenni a feliratot. A bontóból, egy másik autóról lekapart feliratot az elején elvetettem, mivel egyrészről, hogy néz az ki, másrészről a BMW is már eleve "térközökkel" adja a feliratot. Ezt ugyanis utólag belőni, szinte lehetetlen. Szóval egy esélyem volt csak. Ha összezilálom a térközt, lehet venni egyet újabb 10.000-ért...

Itt a felület, még felirat nélkül. Alkohollal, majd száraz ronggyal gondosan megtörölve.

Itt már a felirat, próbaképpen - pontos oldalaktól mért távolság betartásával - a helyén.

Itt már élesben, s végül:

...az eredmény!

Indexek krómosítása

Utolsó kültéri "extra" az indexek (egészen pontosan az izzók) krómosítása volt. Korábban próbáltam az osram diadem izzókkal kiváltani a narancs indexet, de ez nekem nem jött be. Túl zöldes-kék volt. Így esett végül a választásom - Levente barátom ajánlására - a króm izzókra. Ezek alapjában véve narancssárga izzók, de a külső felületük vékony krómozott réteggel van bevonva. Ezért - egy picit halványabban - de alapvetően narancssárgán villognak!


Előtte...

...utána.

A használt izzók.


Beltér - Exklusiveleder Nappa bőrülések

Erről anno egy egész bejegyzésem szólt, így most részletesebben nem mennék bele, csak egy előtte-utána fotót villantanék fel:


Így jött az ülés: mocskosan, sültkrumplival, rágóval és temérdek kutyaszőrrel.

S ilyen lett. Az exkl. leder nappa belső nagyon ritka extra. Nemrégiben a soltvadkerti BMW talin kb 100-150 (ha nem több) E46 volt ott. Mindössze az enyémben és egy qpéban volt ilyen belső!

Eltelt kb. 2 hónap s, ahogy Gábor a bőrdoki mondta, leápoltam lederzebtrumos ápolóval. Vagyis csak leápoltam volna, ugyanis olyan impregnálást és ápolást kapott, hogy nem fogta be a bőrápolót! Így fel is hagytam a művelettel. Majd egy év múlva! 

Beltér - tárolók (pohártartó és napszemüvegtartó)

Már régóta idegesített, hogy a napszemüvegtartóm meglehetősen karcos állapotban volt. Anno...

...ilyen sima tároló volt a napszemüvegtartó helyén, amit én bontóból (próbaképpen) egy szemüvegtartósra cseréltem. Nos, mivel bejött (a használata: kézre esik, praktikus) így úgy döntöttem eljött a véglegesítés ideje: veszünk egy patika állapotú újat. (Cikkszám: 51-16-8-202-188)

Ha már így belelendültem, akkor a középső (amúgy ép rolójú) rolós tárolót is lecseréltem. Széle meg volt karcolászva, de nem ez volt a "válóok". Ugyanis ide pohártartós középrészt álmodtam meg, mivel sűrűn iszogatok encsiüccsit így kellet neki egy tartó, mert mint az a "S ilyen lett. Az exkl...." képaláírású fotónál látszik, a rolóval kellett kitámasztani az italt, hogy el ne boruljon vezetés közben.

Ilyen volt, s...

...ilyen lett!

A beszerelés nem volt bonyolult. A napszemüvegtartót egy határozott , a tartót két kézzel megfogott manőverrel ki lehet szedni. A kartámasz alól is ugyanilyen könnyen kijön a rekesz.

Felül a régi, alul az új (nap)szemüvegtartó. Ég s föld a különbség. (Cikkszám: 51-16-8-260-312)

Miután ezzel megvoltam, jött a középrészből a rolós tároló eltávolítása, ami alatt egy korábbi tulajdonos emlékét, egy hubba-bubba cukorka csomagolását találtam, illetve egy kis koszt. Ezt hamar kitakarítottam, majd tettem is be a helyére a  pohártartó-érmetartó kombót.

Látszik a kettő ugyanakkora. 

Egyedül a pohártartóra nem váltható ki a sima rolós tároló. Kell hozzá az érmetároló is, ami viszont úgy felesleges, ahogy van. Miért?

Mert egyrészről nem megy bele szinte egy magyar érme sem, illetve...

...az agyam is eldurrant, mire ki tudtam szedni a 100-ast a helyéről, ami amúgy még az az érme, ami úgy-ahogy bemegy a helyére. Szóval szerintem ez egy sz...r, funkcióját nem látja el. Mellette a tároló már egy fokkal jobb, csak az meg kicsi.

Az itókát amúgy csak látszólag tartja enyhén. Az energiaital a legkisebb átmérőjű dobozos ital, de ezt is gyönyörűen tartotta egy Veszprém-Soltvadkert úton. A látszólag puha tartófülek jól tartanak! Bátran ajánlom tehát. (Amúgy ha nincs felhajtva a kartámasz, akkor csak egy pia fér be. De mivel én amúgy is csak egy-egy encsiüccsit iszom, agy pont tökéletes!)


Barangolások erre-arra, találkozók

Az elmúlt bejegyzés óta eltelt időszakot egyből egy autó-vásárlással kezdtük:

Ádámnak vettünk egy szép 320Ci-t. Az autó svájci volt, s közel 300.000 km volt benne megvételkor. De a beltere csodás állapotban van, annak ellenére, hogy ennyi benne a km. Pár apróbb rozsdafolt, és kisebb hibák akadtak, de összességében messze jó vétel volt! 

Aztán jött egy kora nyári találkozó... ...egy orszarvúbogárral. :-)

Mivel az orszarvúbogarak esti (kora hajnali) állatok így én is ekkor találkoztam ezzel a hímmel. Amúgy szegényeknek addig szép az életük, míg meg nem találják a párjukat, majd nem kufircolnak egy jót. Ugyanis megtermékenyítés után nemsokkal a hímek elpusztulnak.

Nyáron már a kis "E46 sorstársak boldog közössége" névre hallgató csapatunk látogatott el az E46 fanatics agárdi találkozójára, ahol egy fa alatt gyűltünk össze: 2x 320Ci, 1x 330i,1x 325i. 

Aztán jött augusztus, meg a már említett olajzabából német túra. Itt éppen Donaueschingenben látható a "vas". (Innen ered a Duna.)

Ez már Villingen-Schwenningen. Szemben egy érdekesség. 

Mozartstrasse-ban ugyanis egy, a III. Birodalomból visszamaradt mementó áll. Ma iskolaként működő épület bejáratának tetején egy horogkereszttől megfosztott Reichsadler, azaz birodalmi sas trónol. Erre mondná filozófia tanárom: és akkor megérintjük a történelmet...

Ez már ősz. és a bonnyai "beázós" party utáni gyülekező. Előtérben a hetest nem a fénykép nyújtotta meg, hanem az, hogy ez egy Individual 750iL...


Ez már egy későőszi sorakozó, mely után továbbmentünk Tényő fele.

Ugyancsak ősz, s ugyancsak "E46 sorstársak boldog közössége". Immáron 330i-330i-320Ci-320d (Debike) - 325i leosztásban.

2016 tavasz, Székesfehérvár. 330i-E39 M5-F32 M4. Majd mentem még a pannónia ringre és Neszmélybe is.


Aztán tavasszal egy újabb siófoki E46 tali, egy kis kivétellel: itt éppen két 330i fogja közre a "renitens" M4-est. :-)


Aztán Voitsberg Moparty 2016. Bal oldalt a Draken alatt 330i, jobbra X1.


S végül soltvadkert BMW találkozó. Úgyszintén két 330i fog közre egy emmest, ami immáron egy gyönyörű M5.

Jövő tervei

Menni-menni-menni, mivel az autó rendben van. Komolyabb projekt már nincs betervezve. Lesz egy műszaki, de azt röhögve abszolváljuk. Max az első fékek lesznek oda, akkor cserélem azokat is.

Maximum ami szóba jöhet:
  • PDC újrakábelezése (enyém utólagos beépítés, s nem teljesen kóser a rendszer. Működik, de néha meghülyül.)
  • kipuff tuning. Kicsit mélyebb hang, de szigorúan gyári kinézettel (króm kipufogóvégekkel!)
  • motormosás
  • zörög valami a katalizátorban, vagy körülötte s ez idegesít.

2 megjegyzés:

  1. Köszi a linket!
    Nem tudom mikor mikor találtál rá az írásomra, de azóta már én is E46 Touringgal nyomom - igaz ez csak egy 18d. :)
    Sokat segített vásárlás közben az E46 típusismertetőd - csomó autón bontott/nem oda való lököst ki tudtam szúrni már messziről.
    Üdv:
    Dani (pinyti.blog.hu)

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tudtam segíteni (Neked) is. Amúgy pedig: tanulni (másoktól) nem vétek! ;-)

    (Ha gondolod írj pm-t aztán valamikor összehozunk egy talit.)

    VálaszTörlés