2016. április 23., szombat

Egy szelet BMW E30 - BMW E30 találkozó - Neszmély, Hajósskanzen 2016. 04. 23-24.

Mint írtam...

... korábban, ebben az évben több BMW talit akarok "útba ejteni", mint tavaly, mondjuk kiindulva a tavalyi kb. nullából ez nem lesz nehéz. Mostanra, hogy meglehetősen jól "kiképeztem" magam E46-ból úgy döntöttem, nyitni kellene egy kicsit másik irányba is. (Nemrégen voltam/voltunk ugye a Münchenben és Buchloban is, így a BMW szíve és exkluzív nemesítője, az Alpinaáról is egy kicsit többet tudtam meg, s mondhatnám úgy, hogy elkezdtem kicsit alpinául is "beszélni".)

Na de azt is elhatároztam nyitni kellene a régebbi BMW-k felé is. Jóbarátom Gábor, akit a blognak köszönhetően ismertem meg, felhívta a figyelmemet, hogy lesz egy kis BMW E30 "fanatikus" minitali Neszmélyben, ha van kedvem nézzek el. Nos, az elején vacilláltam, hogy illek-e én oda egy E46-tal, vagy sem, de aztán úgy voltam vele, hogy mégiscsak odaoldalgok s a sorhat 3000ccm benzin végett csaknem néznek ki... :-)

Természetesen nem is néztek, barátságosak voltak, így egy nagyon kis vidám csapathoz volt szerencsém. Nem voltak sokan, de én már régen kinőttem a "sok BMW az igazi" kategóriát, s egyre inkább a "kevés, de az minőség" elvet követem. S egyre inkább a részletek érdekelnek, illetve a szép, vagy "építés alatt, s egyszer szép lesz" kategória vonz, illetve a fanatikus tulajok. Nos, itt az előbb felsoroltakra mind-mind akadt példa.

Meghívó egy internetes fórumon volt elérhető. Szolid, de minden részletet tartalmazó "meghívó" volt. Tudtam, hogy nem leszünk sokan, de nem a mennyiség, hanem a minőség érdekelt...


Na de jöjjenek a képek!

Csupa E30, s egy kivétel. Az elején még "bepofátlankodtam" E46-ommal, aztán idővel arrébb álltam. Hagytam érvényesülni a 30-asokat.

 

A helyszín Neszmély volt ezen belül is a hajós skanzen (egy kis idegenvezetéssel egybekötve)

Teljesen rendbe hozott állapotú E30 talán egy sem akadt. Miért? Ezért:

Az E30-as BMW-k mára elérkeztek oda, hogy az áruk (kiemelten a gyári állapotúaké) csak nő. A hahu-t megnézve kb 100 db E30-ast kínálnak eladásra. A lefingott, lestrapált darab egyre kevesebb akad, mert ezek vagy a bontóban végezték, vagy a műszakin nem mentek át, így ugyanúgy a bontóban fogják végezni, vagy valahol parlagon, üzemen kívül várják sorsuk beteljesedését (elbontás, alkatrészdonor, hülyegyerek racsingautó a falu szélibe műszaki nélkül, ne adj Isten megmentés, felújítás.) A megjelent E30-asok közül talán egy patika állapotú sem akadt. Ez elsőre meglepő, viszont jelen esetben azt a magyarázatot igényli, hogy az állapot sokkal inkább "folyamatként" értelmezendő. Magyarán:
ezekben a 30-asokban az a közös, hogy ők már csak szebbek, jobbak lesznek, illetve lépésről-lépésre közelítenek a halhatatlanság (és az OT) felé, viszont nincsenek készen, mert hol egy kéder, hol egy ködlámpa, hol ez, hol az hiányzik még. Ezeken mindig van mit csinálni. Sokaknak a festése is ütött-kopott, vagy korábbi sérülések, törések miatt eltérő színűek voltak. Ezt mindenki tudja, látja, de nem úgy fogja fel, mint örök állapot, hanem "egybegyűjtök minden hibát, majd egyben fújatok" - kategória. Illetve ne feledjük csak a milliomosoknak megy az, hogy egyből restauráljanak egy ilyen (van, hogy 30 éves!!) E30-ast!

Visszatérve a hazai E30 állományra: a lefingott darabok 300-400-tól indulnak, viszont a vége 2,5 misi körül van! És ez messze nem a vége! Az igazán patikák itthon és külföldön már messze 3 millió felett járnak. De az is beszédes, hogy bőséges(ebb) a kínálat a 800.000-1.500.000 Ft körüli árkategóriában is. (Ez az E46 közép, felső-közép árkategóriája, illetve az E36-ot messze túlszárnyaló dimenzió.) De ha jobban belegondolunk nincs mit ezen csodálkozni! Mint írtam a férgese kihullott. Ami megmaradt az (az egyre apadó donor és ezen keresztül bontott alkatrészek hiányában) egyre költségesebben fenntartható, illetve adott esetben a bontott alkatrész is minimum 20 éves, ekként sokszor csak a gyári BMW alkatrészek beszerzése marad az egyetlen járható út, ami pedig, mint tudjuk, hiába régen kifutott modellről van szó, annál inkább horror árú.


Csak egy példa: a nem műanyagból készült felniközép ára ~13.000 Ft. Darabonként. 4 db felnikupak majdnem egy nettó minimálbér...

Az E30 - többségében - már nem a hülyegyerekek igénytelen racsing autója, ez mára az E36 lett. Bár mivel azok is hullanak (kiöregednek), és mivel a 46-ok ára meg már vicc kategóriában van/lesz nemsokára, ezért 1-2, de max 5 éven belül az E36-ok is átbillennek az E30-asok szintjére: a gyári állapotú, megkímélt darabok ára megindul felfele, a férgese pedig kihullik (elrohad, összetörik őket, nem megy át műszakin => bontó, donorautó, stb.)

Érdekes tapasztalat volt, hogy a pl. 8 vagy 13 (!) éve BMW-ket, adott esetben E30-akat "nyúzó" E30 fanatikus tulajdonosok ki kisebb, ki nagyobb mértékben, de nekiálltak "spájzolni"! Azaz a nekik fölösleges (és ép, vagy csak kicsit sérült) karosszériaelemeket, kiegészítőket, vagy akár egész bódékat nem eladják, hanem egy az egyben elteszik, komoly "készleteket" felhalmozva! Magyarán készülnek arra az időre, amikor már horror árban fognak menni a bontott alkatrészek, mert nem lesz már donor se! 

Ekként az E30 nem csak mint BMW, ezen belül is hétköznap is használható, élvezetet nyújtó hobbi kerül szóba, hanem adott esetben, mint komoly befektetés is. Ugyanis a "beleölt" pénz idővel komoly értéknövelést jelent majd! (pl.: szépen megőrzött, csak eredeti kiegészítőket tartalmazó E30 318is, ami amúgy is ritka már most kuriózumszámba megy!)


Egy-egy E30 gatyába rázása, főleg ha a gyárit megközelítő állapot elérése a cél (ami nekem, gyárikinézetpártinak külön nagy örömöm!) nagyobb (s költségesebb) kihívás, mint anno nekünk a Sátán rendbehozása.

Gyári minden, még a kipufogó iránya is... :-) 
(S ne feledkezzünk meg az őszinte, megmásíthatatlan sorhatbenzin hangról sem!! Ezek az E30-as hathengeresek - gyári állapotban is - mennyeien szólnak!!) 

Megdöbbentő volt tapasztalni, hogy az E30-asok mennyivel jobb anyagból készültek, mint pl.: az E36, vagy az E46. Masszív fém, és fémlemezek! Az E30-asok 25-30 év ellenére sem rohadnak annyira, mint az éppen csak 10-en túllendülő E46-ok.

Kislámpa, nagylámpa, mosolygós lámpa; ilyen szárny olyan szárny; M tech II komrány, sima tanga kormány, krómlökös, sima lökös, stb-stb. Én csak kapkodtam a fejem. Gábor barátom rögtönzött típusismertető kiselőadását az E30-akról élveztem, és nyomokban föl is fogtam. Azaz hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden megfigyelhető E30 stílusjegyre emlékszem. Szokni kell na! De nembaj, majd legközelebb.... :-)   

 
Az E30-ak kora az M20B20, M10B18, M42B18, M20B27, M20B25 motorkódok kora volt - csak, hogy párat említsek. Vanosnak, Valvetronicnak, így az M54-nek, pláne N42-nek híre-hamva sem volt még ekkor. mivel éppen az E30 idejében csöppent át a karbis korszakból az injektorok világába a BMW...

KombiTouringenerációk. Ugye az E30 esetében volt először kombi 3-as a BMW történelmében, aztán mára meg az egyik legnépszerűbb karosszériavariáns lett...

A hasonlóságot nem lehet letagadni. 

Egy E30 beltér. A műbőr, légzsák-kartámasz-néha szervó nélküli idő volt ez, amikor viszont a sperr és a manuális váltó virágkorát élte, kiegészülve a tetőablakokkal. A megjelent E30-asok közül azt hiszem csak kettő nem volt tetőablakos!

A sportülések száma is - arányait tekintve nagy volt - s ami a meglepő, hogy rengeteg volt közülük kifogástalan állapotban. Nemcsak azért mert újra lettek kárpitozva (mint pl. ennek a középső részei) hanem mert jóllehet 25-30 év is bennük van, mégsem koptak el. Viszont iszonyatosan tartanak, nagyon kényelmesek!! Nyikorognak már ugyan, de kérem ezek sokszor idősebbek mint én! ('89. 09)

Üdvözlet a '80-as évekből: kopogós műszerfal, amiket lassan kiszív a nap, és megrepednek; mai szemmel nézve bumfordi, ergonómiát nélkülöző kapcsolók, egyszerű, letisztult forma. Viszont a fanatikusoknak ez az Isten, maga a megtestesült szépség és ez így van jól! 

Előre nyíló géptető, és lassan elbomló hangszigetelő szivacs. Ezek pótlása is horror áron megy...


Zárszó

Jó volt E46 fanatikusként E30 fanatikusok között lenni. Más világ, de mégis BMW. Jó volt a kötetlen, kiscsoportos jelleg is. Ha 10-12 autónál (s tulajdonosnál) több van az már gyakran inkább rosszabb, mint jó, a nagytalálkozók pedig személytelenné teszik az egészet. Ugyanis én szeretek kérdezni, megfigyelni dolgokat, s rájönni hasonlóságokra, eltérésekre is. S tudom, hogy ez így "első blikkre" nem is sikerülhetett, illetve nem is akarok sohasem E30 "szakértő" lenni. 

Viszont jó lenne még mélyebben megismerni a legendás E30-asokat, amire remélem lesz még alkalmam, meg időm, ugyanis igaz a mondás, hogy nincs fa gyökér nélkül...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése