2015. január 20., kedd

Testközelből a Sátán(ka) - Avagy bemutatkozik a BMW E36 320i Touring (M52B20)

Előszó gyanánt

Egy újabb soros hathengeres, gyönyörű Orientblau Metallic színben pompázó BMW-vel gazdagodott családunk. 1998/11-ik havi (azaz faceliftes), 1991ccm-es, M52B20 (már vanosos, EUR 2-es besorolású) motorral, és mindez 150 lóerővel, manuális váltóval.

A kis E36 Touring felkészítve a Magyarországra jövetelre

Természetesen a kivitel Touring, más szóba sem jöhetett volna. Állapota jelenleg átlagon felüli, nem patika, de ha azt nézzük, hogy honnan indult, akkor ahogyan Kaszás Attila énekelné: fényév távolság lett az eredmény a kiinduló állapothoz képest.

Ahonnan indult

A fényév távolság nem túlzás, mert aki kicsit is tisztában van a magyarországi E36-osokkal tudja, hogy négy fő kategóriába sorolhatóak:
  1. Bontószökevény Azaz még megy, de már halálán van. Műszaki állapota kétséges, lelakott, rozsdás és sokan a motor utolsó rúgásait használják fel, arra, hogy eldugott telepeken, kihalt utcákon megkaparintsanak egy szelet BMW érzést. Jóllehet nincsenek tudatában annak, hogy sokszor huszonéves vasakat "parkettáznak" halálba, persze nyomatják neki, mint süket a csengőt, és csodálkoznak rajta, hogy "miénemmegymánpedigezbéjemvé" Ja igen, és tele van csupa utólag össze-vissza kuszált vezetékekkel, kínai utángyártott Honda Civic dizájnú lápákkal...
  2. Műszakilag rendben, de meglátszik rajta az idő  Általában német ajkú területekről behozott alapvetően megkímélt autók, amiket relatív olcsóságuk, BMW létük (azaz presztízs és vezetési/kényelmi értékük) miatt hoztak be. Jellemzőjük, hogy foglalkozni kell velük, mert az idő vasfoga - általában a sárvédőket-ajtókat, ne 'adj Isten a küszöböket - már rozsda képében kikezdte, s emellett a beltér is - noha még az elnyűhetetlen fajta - mégis már olykor lelakottabb lehet a kelleténél. Fontos jellemzőjük sajnos, hogy behozatali költséggel (behozás+lepapírozás) "terhelt" áruk után már gazdaságosan nem felújíthatóak. Azaz többe kerül a leves, mint a hús, vagyis amennyit ráköltve egy kívül-belül normális állapotú autót kapunk, annyiért nem tudjuk eladni. (Persze kókányolva fel lehet "felújítani", de erre most ne térjünk ki.)
  3. Közel tökéletes Tulaja foglalkozik vele, motorikusan-beltér-külcsín rendben, de azért nem restaurált és/vagy 100%-os gyári állapotban megtartott (felújított) példányról beszélünk. Rozsda nincs rajta, beltér igényes, minden működik, szervizelése, ápolása folyamatos. Különleges utólagos teszkós kiegészítőktől, cápauszonytól, E90 lökhárítótól abszolút mentes autókról beszélünk ebben a kategóriában. (Kiegészítésként jelzem, hogy ide tartoznak azok az autók is, amik nem látványosan hanem fokozatában szépülnek meg. 2-ből, vagy ne 'adj Isten 1-ből indultak, de már majdnem a 3-s kategóriában vannak.)
  4. Patika Jellemzője egyszerű: az autóba nem tudsz belekötni, sehol egy rozsdafolt, amit nem látsz az is rendben (pl.: a futómű sem gatya), tulajdonosa minimum BMW, de ezen belül is E36 fanatikus. Nekik általában egy BMW típus létezik: az E36-os, amibe a valós piaci áránál 2x de van, hogy 3x, 4x több pénzt öltek/ölnek bele. Kinézetük lehet egyedi, szériától eltérő is, de mindenképpen az igényesen "tuningolt" verdák tartoznak ide. (Például: ilyen, mint ez, és ugyanez másik, harmadik képen.)

Na most nekünk a 2. kategóriából sikerült felugranunk a 3-as kategóriába, olyan eredménnyel, hogy némely mutatónk terén karcoljuk a 4-es kategóriát.

Fontos leszögezni már az elején két tényt:

I. tény:
Folyamatos a többesszám, ugyanis egyedül a felújítás nem sikerült volna, hanem csakis közösen, BMW fanatikusok & család bevonásával ment a megújítás. Az eredmény így őket dicséri, s a köszönet őket illeti! Ekként fontos megjegyezni, hogy a felújítás nyomán nem számoltam azzal a költséggel, hogy mi lett volna, ha 
  • nem mi csináljuk a bontásokat (kárpit), 
  • nem mi cserélünk kopóalkatrészeket (pl.: lengéscsillapítók) 
  • nem mi szereljük be a dobbetéteket, zárakat, ablakemelőket, ajtó és belső kárpitokat
  • s végül nem mi intézzük az elektronikai rendszer felülvizsgálatát (légzsákok, lámpák, vonóhorog, stb.) 

Mert ezek beszerelésének munkadíja - igényes műhely esetében - alaphangon 80-100 e Ft - ha nem több - költséget eredményeztek volna!

II. tény:

A fentiekből kivehető, hogy a felújításra nem kevés időnk ment el, s igen, anyagilag sem érte meg a felújítás, mivel valódi ára jelenleg olyan 1-1,2 millió körül van, és ha megnézzük, hogy ezért milyen 320i Touringot kapunk a hahu-n akkor látjuk, hogy jelenleg nincs is ilyen árkategóriában eladó BMW.

Persze félreértés ne essék, nem azért írtam le, mert sajnáltatni szeretném magamat, hanem csak jelezni szerettem volna, hogy a felújítás BMW fanatikusokon kívül másnak nem nagyon ajánlott. Így a továbbiakban arról már nem írok, hogy mi, miért nem érte meg, mert ha így álltunk volna neki, akkor kár lett volna az egészért! :-) 

A kezdet

Az autó családi körből, Németországból került hozzánk. Eredendően 4. tulajdonosa ideiglenes megoldásnak vette a kis sorhatost, mivel a jelenlegi E91 325iA-jától meg akar szabadulni, és (vissza) akar váltani E46-E39 vonalra. De amíg a 91 nem megy el, addig is kell egy járkálós autó, s erre egy E36-oska tökéletesen megfelel. Hogy miért pont E36 320i Toruing, arra a magyarázat egyszerű: az E91 előtt egy E36 323i Touring boldog tulajdonosa volt. A 323-as (melyet egy ismerősének adott el) jelenleg a 300 e km-e felett jár, s gond vele továbbra sincsen. Nemúgy az E91-essel, amiben jelentem 130.000 km van...

Na de vissza a kis 36-osra. Az autóban garantáltan 177.521 km volt akkor, amikor a 4. tulajához került. Azóta belement kemény 2.000 km így, most jár a 179.000 kilométerénél. Állapota a fenti kategóriához illeszkedve egy közepes kettes volt akkor, amikor a németországi rokonunkhoz került. Mivel Neki átmeneti autónak kellett, így nem feltétlenül a külcsín, hanem a megbízható műszaki állapot, garantált kevés km, és évjárat számított. Ezen a téren pedig 10/8-as az autó! Egy kevés és szükséges ráköltés után ez az érték 10/9-esre változott. Persze nem egy rozsdaboglyát vett, mert ami az ilyen autóknál kulcsfontosságú, azaz a küszöb, hála Istennek rendben volt. Ha ez elrohadt volna, akkor most nem született volna meg ez a poszt, ugyanis az olyan mértékű munka lett volna, ami már sajnos tényleg nem érte volna meg... (Lásd: hókefélke esete)

(...)

A kis 36-oskának amúgy jót tett a távolság, mely vételnél a rokonunkat is megtévesztette (+ esett az eső), ugyanis távolról nagyon szépnek tűnt az autó:

Távolról csak a BMW jel kopottsága volt feltűnő. Na de közelről, avagy a részletekben a lényeg!

Így tehát kijelenthető, hogy a 4. tulajdonos nem a 3-as, de főleg nem a 4-es kategóriájú (és árú) E36-osokra vadászott. Ez indokolta azt, hogy az autó úgy nézett ki, hogy...


...motorháztető széle rozsdás volt (indokolt: géptető teljes újrafestése)

Mindkét oldali sárvédő rozsdásodott. Kívülről nem tűnt vészesnek, pedig...


...belül már ilyen... 


...s ilyen állapotban volt. (Két új sárvédő + festés)


Az összes ajtó alját megtámadta az AIDS (értsd: rozsda)...

...

...

...de ez még nem volt elég: a küszöb tetején (a műanyag díszléc kidörzsölése miatt) is megjelentek a rozsdafoltok. 

Ha mindez nem lett volna elég, akkor ott volt egy kis horpadás is.

Az autó hátulról közelebbről szemügyre véve, már sajnos gyászos képet mutatott: rozsdafoltok mindenütt...

Ez nem felületi rozsda volt, ugyanis hozzáértél...

...ez lett a vége.



Rozsda tipikus helyeken 1. 


Rozsda tipikus helyeken 2. (Megjegyzés: az ablaktörlő kar is lecserélésre került.)

Rozsda tipikus helyeken 3.

Rozsda tipikus helyeken 4.


A fenti képek a kis 36-oska hibáit mutatták be, jóllehet, mint írtam ezek körülbelül 5 méter távolságból már észrevehetetlenek voltak. Azonban igényes tulajdonosként nem tudtunk volna azzal a tudattal élni, hogy milyen "vállalhatatlan" állapotban van szegényke, mivel sajnos érvényesült a "sok kicsi elve", azaz a sok pici, apró rozsdafolt, horpadás, nyúzás együtt egy szinte teljes autót érintő kasznimeló + újrafestést tett indokolttá, s ez nem hangzott jól.

Fel volt tehát adva a lecke. Megtartsuk, ne tartsuk? Megéri-e vagy sem a felújítás?
De mi - egy rövid mérlegelés nyomán - úgy döntöttünk belevágunk.
Miért?
Ugyanis egyrészről sajnáltuk volna szegényt (a BMW-nek lelke van!), másrészről pedig a műszaki állapot (kiegészítve a korántsem átlagos extralistával) túlságosan hízelgő volt ahhoz, hogy veszni hagyjuk a kis hathengerest.

Innentől tehát már nem a miért, hanem a hogyan következett!


Haladunk

Az állapotfelmérés után, ami nyomán kiderült, hogy megtartjuk sorba vettük, hogy mikre lesz szükségünk:

  1. 4 rozsdamentes bontott Touring ajtó (Előre jó a sedané is, de hátulra egyértelmű, hogy csak a Touring jó. Ja igen és tapasztalat! Figyeljünk, hogyha a mi autónk oldallégzsákos, akkor oldallégzsákos bontott ajtót is vegyünk rá, mert furathely a nem légzsákosban nem lesz. Nekünk ez nem sikerült...) 
  2. egy csomagtérajtó, de mivel ebből hiány van és egy a miénknél jelentősen rosszabb állapotúra akadtunk csak rá, így maradt az eredeti
  3. 2 új sárvédő (klokkenholm teljesen jó, csak figyeljünk, hogy kivágott oldalindexhelyeset vegyünk!)
  4. géptető javítás + festés
  5. küszöbök javítása + festése
  6. első lökös (karcok, húzások miatti) festése
  7. előre-hátra új BMW jel (előre: 51.14-8 132 375, hátulra, mivel faceliftes /1997 utáni/ ezért a 51.14-8 238 420 cikkszámú kell. Nem a pici!) 
  8. Továbbá kellettek még: üregelő, alvázvédő, rücsiző, szilikon tubusok, hígítók és törlőkendők tömkelege. Aztán kellett még: szélvédőragasztó, izzók, csavarok, anyák, alátétek és még az, ami kimaradt a felsorolásból, mert most nem jutott az eszembe... Ja igen és szükséges volt még pl.: az ablakemelő kihalt csúszkáinak pótlása is. (Értsd: ablakot az ablakemelőben tartó eltört műanyag csúszkák: cikkszám: 513 21 93 88 84 darabonként bruttó 800 Ft-os áron. Kellett 6 db. Na most ki tudjuk számolni, hogy mekkora nagy mázlink volt, hogy más nem halt ki az autóból, mert ha gyári alkatrészekkel akarnánk felújítani egy BMW-t, akkor azt hiszem a gatyánk rámenne!) 

Donorautó 1.

Donorautó 2. (A rozsdásodás a sarkon nem volt gázos, illetve a két ajtó nem rohadt, hanem mocskos volt csupán.)

A következő pár kép a kasznisnál készült:

I. rész: teljes szétszerelés.





II. rész: részleges összeszerelés, ajtók passzítása



III. rész: az autó kész. Mármint, ami a kasznismunkát és a fényezést illeti




Kitartás! Már nincs sok hátra...

...gondoltuk ezt az elején, és mondogattuk sűrűn a szerelés közben. Mert azért csak-csak nem akartunk előre jutni. Na jó ez persze túlzás, de nem haladtunk olyan gyorsan mint ahogyan terveztük.

Az autó amikor hozzánk hazakerült, akkor úgy nézett ki, hogy egy ablakemelő, egy kéder, egy zár sem volt a helyén. A visszapillantó tükrök is csak "provizóre" voltak felrakva, így azokat is le kellett szedni. Se egy dobbetét, se egy fékhűtő. A fényszórók is bambán álltak, és az indexek sem voltak rendesen a helyükön. Géptetőben nem volt borítás, se a szélvédőmosó vezetéke. A beltérben még a szövet belső volt bent, és persze mindenhol kosz kosz hátán...

Az első mozzanat az volt, hogy amíg így szét volt szerelve, addig minden lyukhoz hozzá tudtunk férni, így gyorsan a teljes kaszni kapott egy üregvédelmet mindenhol. Ehhez jött a 4 dobbetét mögötti bitumenes alvázvédő is.

 
Az eszköz és az eredmény. Ádám barátom vállalkozott a bátor feladatra, hogy guggolva-kuporogva hol féloldalasan, hol térdelve minden lyukat kifújt a kocsin. (Emellett amúgy egy össznépi fújás is történt, mert 2 30i-t, és egy 61-es csomagtérajtaját is kifújtuk.) 

Ezt követte az ajtók készre szerelése, mely közben a dobbetétek is bekerültek. Egészen pontosan ezek:
Dobbetétek még tisztítás előtt

Azonban nem várt szívás követezett: a bitumenes alvázvédő és a rücsi + utángyártott sárvédő kombó azt eredményezte, hogy közel 5 órát szoptunk el egy dobbetéttel és fékcsővel. (Nem akart a helyére menni, hol szorult, hol laza volt.) Ez brutálisan sok idő, főleg, hogy ilyenkor ősz végén a napok is rövidek és a hőmérséklet sem éppen 20 fok feletti... Persze baj volt az is, hogy sok fém csavar nak műanyag anyája van. (Pl.: a fékcső rögzítése mellett) Na ezeket a kasznis úgy szedte le, hogy mivel teljesen elkorrodáltak, így egyszerűen letörte őket.  Na ezeket is pótolni kellett...

Örömteli látvány 1: dobbetét a helyén!

Örömteli látvány 2: dobbetét a helyén!

Örömteli látvány 3: dobbetét a helyén!

A dobbetétek helyére kerülése közben egy röpke hátsó lengés-csillapítócserét is megejtettünk. Itt egy kisebb meglepetés ért, mert a 36-ost még úgy építették meg, hogy könnyebb legyen benne lengcsillapítót cserélni mint a 46-ban.

A fekete festéknek ható anyag nem más mint a bitumenes alvázvédő. (Ott fent a lengcsill helye, míg a feketén belüli barna folt mutatja: frankón az előtt alváz-védőztünk, hogy a lengcsillt kiszereltük volna... :-))

Így néz ki egy gyári, de közel 15 évet a kocsiban töltött lengéscsillapító. Szétszedni lehetetlen, így mindenből új kell: 2-2 toronycsapágy, papír alátét, porvédő. 

Amúgy a lengéscsillapító-csere nem egy bonyolult feladat. Otthon bárki meg tudja csinálni a lengcsillhoz adott ábra alapján.

A fentiek után végre eljutottunk az ajtókig, melyből négy darab volt ugyebár, s egyikben sem volt semmi sem: se zár, se ablak, se ablakot megvezető sín, se kéderezés, se ablakemelő. Ja de. Utóbbi volt. És hátul manuális... Aki már szedett szét (pontosabban cserélt) ablakemelőt E36-ban az tudja, hogy micsoda irtózatos szopás a művelet. Elöljáróban jelzem, hogy nem olyan egyszerű, mint a 46-osban, ahol két-három csavar után kijön a bovdenes, spiáteres (egyesek szerint a Hyunday-ban is megtalálható) ablakemelő. Nem-nem. Itt jön a méretes szopás: ugyanis nem csavarok, hanem popszegecshez hasonló középen sárgaréz (?), de amúgy alumínium köpenybe csomagolt patentek tartják az ablakemelőt a helyén, azaz ezeket le kell fúrni az ajtóról, hogy kijöjjön az ablakemelő. Na most minálunk ugye volt 2 db ajtó a kocsin (ezek az újak, de manuális emelők) 4-4 lefúrandó patent, és ehhez jött a 4 db kuka ajtó (ezek voltak fent egykoron) további 4-4-4-4 patentja. Na persze mi nem szarakodtunk a felrakáskor: mindenhova tőcsavar-anya kombó került. De előtte még le kellett fúrni a csavarokat. Idegőrlő feladat volt. Egyenként lefúrni, ellentartani, majd óvatosan kalapáccsal+dornival kiütni a meggyengített fejet...


A két netes fotó hűen tükrözi az E36 ablakemelő szerelés alfáját és omegáját: lefúrandó patentok, és a gyakran megdöglő fehér csúszkák (cikkszám: 513 21 93 88 84). A "C" képen látszik az elhasználódott darab. Élőben így néz ki:



Szemléltetésként: egy ajtónál "csak" ennyi kéder van. A 3-as alkatrész által övezett ablak visszaszerelése külön élvezet, csakúgy mint az ablakot megvezető síneké...


Sátán(ka) születik

Összességében 2 napot szántunk rá, hogy összeszereljük. De végül mire minden a helyére került (ablakemelők után BMW-jelek, majd díszlécek) eltelt 3 hét, benne körülbelül 8-10 munkanappal. Persze ezek nem teljes napok voltak, + rövidek a nappalok, de azért mindig akadt ez az.

Mire eltűnt ez az alkatrészrengeteg, eltelt 3 hét...

...de a sok munka nem volt hiába! 

Egy gyönyörű autó született!


Szemtől szemben a Sátánkával

Mivel az autó faceliftes, így hátulra már a nagyobb BMW jel került 
A legszebb BMW Touring szerintem az E36 let

Minden vonal-illesztés passzol. Karc, rozsda sehol!


A külcsín után jött befejezésként a beltér.

A beltér látványos elemei közé tartozott az, hogy a régi kopott és mocskos ülésfűtéses szövetbelső kicserélésre került egy balkormányos autóból való úgyszintén ülésfűtéses, megkímélt állapotú bőr garnitúrára. Ehhez jött, hogy természetesen a szövet kárpitok is bőr borításúra lettek kicserélve. Mindezt kiegészítette egy bőr könyöklő (kartámasz) beszerelése is, mert e nélkül nem BMW, egy BMW sem! (Ez mondjuk nem volt egyszerű, mert a korábbi kartámasz nélküli rekeszt két csavar fogja, addig a kartámaszost 3, és egy kis kárpitszaggatást is el kell végeznünk, hogy a kartámasz a helyére menjen!) Le kellett cserélni a váltógombot is, mivel a korábbi teljesen elszakadt, elfeslett.

Persze mindezt megelőzte, egy nagytakarítás, melyen eddig minden új autóm átesett és mindig találtam valami
  • érdekeset (pl.: névjegykártya, toll, parkolócetli, Hello-Kitty-s fülbevaló egyik fele), 
  • értékeset (pl.: 1-2 Euró, centek) vagy épp 
  • undorítót (pl.: rohadt nyalóka, folyékony halmazállapotú rágó-chips-gumicukor)


Egykor: se bőrbelső, se kartámasz!

A szövetülés meglehetősen viseletes volt...

...de a szőnyeg sem panaszkodhatott.

Volt minden: cent-toll-rágó-gumicukor s morzsa mindenhol.


Munka közben...

Ott a csavar! Ha azt kiszedjük, jön a kartámasz is kifele! 

A tisztulás folyamata.

Jöhetnek az ülések. De előtte a kartámasz! 


S íme kész. 

Bőr mindenütt. (Gumiszőnyegek később kerülnek be)

A fényre sötétedő belső tükör alapfelszereltsége volt az autónak, nem nekünk kellett utólag betenni. 

Jelentős változás történt.


A fentiekhez jött a hátsó csomagtér rendberakása. A két oldalsó, lenyitható kárpitrész (ami mögött jobb oldalt pl.: a szerszámkészlet és az EÜ csomag lapul) cserére szorult, mert a korábbiak fülei letörtek. Ha már csomagtér, akkor Ádám kolléga majd egy napos műveletével sikerült az utólagosan (de még Németországban) beszerelt vonóhorog kábelezését rendbe rakni.
Vonóhoroghoz tipp: ha Németországban szerelik be a vonóhorgot, akkor ott nem a magyar agyf@sz van, hogy kell egy utólagos visszajelző lámpa, hanem sokkal kulturáltabban úgy oldják meg a dolgot, hogy a vonóhorog visszajelzője a műszerfal indexén jelzi ha baj van. Magyarán, pl.: ha kiég az utánfutón a balindex, akkor amikor indexelni akarunk balra, vadul "tikk-takkolva" fog indexelni /jelezni/, hogy hékás baj van. Ezt csak azért tartottam fontosnak elmondani, mert nálunk a KPM-es vizsga előtt utólagos visszajelzőt akartak tetetni a BMW-be, s csak nehezen sikerült megértetni, hogy "héló!!! Ebben van visszajelző, csak sokkal kulturáltabb, mint azt te gondolnád! S attól, hogy nem látod a pici visszajelző lámpát, attól függetlenül még jelez!" (Amúgy ha nincs utánfutó, de kiég egy index, vagy kontakthibás, akkor is sűrűn indexel, ezzel jelzi, hogy baj van. E46-nál ugye erre külön autósziluett van...)

Az autó nevét a rendszámának számsora nyomán kapta: így lett Sátán(ka) a neve. Itt éppen a KPM-es műszaki állomás előtt várakozik


Utószerelés

Jóllehet a műszaki honosítása (ügyintézéssel: 26.000 Ft), és előbb a regadó (193 hónap, EUR2-es motor: 148.000 Ft), átírás (kb.: 50.000 Ft), majd a rendszám/forgalmi/törzskönyv (20.500 Ft) hamar meglett, az autó mégsem volt kész. Hiányzott/hiányzik még pár apróság.

Először is egy újabb méretes sz...ás volt a műszarfal kiégett háttérvilágításának kicserélése, ugyanis a műszerfalat kiszedni nem volt egyszerű. Mivel én rengeteget szívtam vele, így próbálok segíteni másoknak is, hogy lehetőleg ők már kevesebbet szórakozzanak el vele. 

Minden ott kezdődik, hogy levesszük a gyújtást, és kicsavarjuk a műszarfal két csavarját. Ez eddig nem bonyi.

Aztán memorizáljuk az alábbi csatlakozók helyzetét, és...

...kinézetét, működését...

 
...ugyanis ezt a műveletet, azaz a fehér záróműanyag leszedését...

...majd vakon kell végrehajtanunk! Ugyanis a kezünk nem fog beférni a kormány és a rohadtrövid vezetékek miatt félig kilógó műszerfal hátsó feléhez, ahol ezek a csatlakozók laknak. S persze lelkesítsen bennünket az a tudat, hogy amilyen nehéz kiszedni, "na igen!" pont olyan nehéz lesz visszatenni is! 

A két kék után a kis fekete leszedése már gyerekjáték. 


Ha végre kiműtöttük a műszerfalat, akkor megfordítva ez a kép tárul elénk.

Az, hogy mi égett ki nem bonyolult megállapítani. Az ábrák elég egyértelműek. Nálunk egy háttérvilágítás égett ki (zöld)

Miután hősies küzdelemből, mely a kiégett műszerfal-háttérvilágításért folyt győztesen kerültem ki, jött a klímapanel sípolásának megszüntetése.

A beltér klíma és rádiópaneljának megbontása így néz ki. (Amúgy ha van rádiókiszedőnk, a művelet kb 5 perc)

Rádió s digitklímapanel kint.

A sípolás oka. Történt ugyanis, hogy az autó ha állt, ha ment akkor is egy halk, idegtépő sípolást hallgattattatott a klímapanelből, ami engem úgy felidegesített, hogy elhatároztam kiderítem mi az oka. Na hát a kis...

934 1704 011 cikkszámú miniventillátor csinálta nekem az elviselhetetlen frekvenciájú sípolást. 


És hiába takarítottam ki, olajoztam be, a sípolás megmaradt, így amíg nem szerzek egy másikat lehúztam a csatijáról. Ennek következtében - mivel a szerepe az utastérlevegő beszippantása, s ebből a hőfok meghatározása - a digitklíma működik, de sokszor előbb "lelövi" a meleglevegő szolgáltatást, mint, ahogyan a teljes autó felmelegedne. De ez vállalható, cserébe a haláli kussért...


Sátán üzem közben, avagy a sátáni sorhat adta vezetési élmény

Nem hittem volna...

...azt, hogy egy 330i után ilyen hatalmas élményben tud részesíteni egy "csak" 150 lovas BMW.
S itt nem a gyorsulásról van szó. Az egyértelműen lassú (lassabb mint a 30i-é), de az élmény ahogy átadja! Na igen az valami fenomenális!

A kis 20-assal elkészülte óta közel 1200 km-t mentünk.

De minden ott kezdődik, hogy beindítod az autót. A szokásos kicsit teker majd indul után egy őszinte sorhathang tör fel a kocsiból. Hogy egészen pontosan honnan, elölről, vagy hátulról azt ne tudom, (leginkább mindenhonnan) -  de mindenesetre nagyon szépen muzsikál. Az őszinte sorhathangon amúgy én azt értem, hogy nincs egy ilyen kulturáltan visszafogott hangja (mint mondjuk egy E46 2.2-es 20i-nek), hanem kicsit érces, kicsit hangosabb, kicsit olyan mintha nem lenne rajta katalizátor,  dob,  mert olyan "őszintén" egyből a motorból a kipufogón jön a hang. S ez kicsit nehezen érhető azoknak, akik korábban nem hallgattak - nem dobbal, katalizátorral, meg különböző EU-s szabványokkal a zajcsökkentés jegyében szabályzott - hathenger hangot. Mert a 30i-é már sokkal inkább szabályzott (megvezetett) hang mint a E36 320i-é.


Az autópálya nem okoz neki gondot, marad még némi erőtartaléka. Azonban a valódi sorhatbenzin-érzés 0-60 között érezhető: gyönyörűen, ércesen muzsikál a hathenger!

Aztán ott van a kaszni imbolygása. A 46-osnál ez kizárt dolog, illetve ha van is, akkor is nehezen észrevehető. Az E36-osnál azonban az ember tényleg a segge alatt érzi az autót, ami nem olyan kimért, feszes mint a 46-é, hanem sokkal szabadabb, közvetlenebb. Azt érezzük, hogy anyagból van (elég csak az ajtó becsukása, a semmivel össze nem téveszthető puffanásával), de érezzük azt is, hogy ez nem magától megy, nem kényelmesíti el a vezetőt. Mert mindez kezdődik a "bazikemény" kuplunggal, a sokszor nyikorgó kormánnyal, majd folytatódik azzal, hogy az autóban max egy ASC tud besegíteni ha baj van. És erre sokszor szükség volt már, ugyanis megtörtént az, hogy hiába vezetek 231 lóerős 46-ost, a bekapcsolt DSC elkényelmesít. Mivel ha az be van kapcsolva a 30i-vel gumitcsikorgatva, seggkitörve elindulni nem lehet! Egészen egyszerűen azért, mert amint érzi, hogy csúszik a kerék, gázt elvesz, majd ottmarad egy tövig nyomott gázpedál, meg egy álló autó...

Nemúgy a sátánnál. Itt nem kell nagy erőfeszítés ahhoz, hogy egy picit nedves úton is (bekapcsolt ASC-vel) elmenjen a fara! Sőt körforgalomban vizes úton lendületesen, de nem tiltatva is ki-ki tör a segge, az ASC pedig végig világít. Jelzem: gumik 2013. év végi Hankook Winter Icept-Evo W310-esek (205 60 R15 91T méretben), azaz nem lenyalt szarok, hanem alig használt gumik!

Szóval a vezetés itt tényleg élmény. Egyszerűen érezni lehet, hogy én vagyok meg a gép + egy aszfalt ami a pálya. Az E36-ost még 20i-ben is könnyebb bekapcsolt elektronikával kihozni a sodrából, mint a nála 80 lóerővel erősebb 3000-es E46-ost! Utóbbi sokkal-sokkal tovább fogja a helyzetet!

S megjegyzem: nem vezetek nyélgázon, nem tiltatom (tiltattam) egyfolytában egyik autómat sem. De amikor vizes úton akarok elindulni egyikkel s másikkal, akkor egyértelmű, hogy a 36-osban figyelnem kell. Figyelni kell például a kanyarok nagy svunggal történő bevételekor is. Amilyen kanyarban a E46 még röhögve elmegy, ott az E36 már a szalagkorlátot egyengeti. S ha elmegy a segge, akkor sokkal nehezebb is visszahozni, mint a 46-ét. Sokszor az ASC hamar feladja a küzdelmet, így marad a vezető.

Ekként az E36 320i szerintem a hétköznapi használatban a gyönyörű hang mellett sokkal nagyobb vezetési élményt ad, mint az E46 330i. Persze, ha a legközelebbi németországi túrámra autót kellene választani, akkor nemcsak azért esne a választásom a 30i-re, mert van benne tempomat, hanem mert pályán sokkal kényelmesebb vele menni. A 30i 130 felett erőlködés nélkül húz, míg a kis sátánka, azért elgondolkodik. (Nem azt mondom, hogy gyenge, de azért 130 fölött előjön a 30i nyomatékgazdagsága...)

Végül egy kis fogyasztási adat a "fogyasztásrajongóknak": vegyes, de főként város: 10,8 liter, míg 90 km/h-s, települések közötti menet (értsd: városon kívül): 8,97 liter. Lehetne a városon kívüli ennél kevesebb is, de nem lesz, mert nem érdekel, hogy mennyit eszik, hanem az, hogy dinamikusan haladjak, de nem száguldozva. Ha ez 50km/h-t kíván, akkor annyival megyek, ha ez 110 km/h-t, akkor annyival.


Összefoglalás s jövő

Miért is készült el ez a poszt?

Egyrészről azért, mert a BMW az egy életérzés, melybe ugyanúgy beletartozik a BMW vezetése, mint annak építése, és ezen poszt inkább az utóbbiról szólt.

Hosszú út volt. Rengeteg munkaórával, sokszor kisebb-nagyobb bosszúsággal, de a végeredmény kárpótol. 

Másodrészről azért, mert emléket kíván állítani azoknak, akik nélkül a kis BMW ma sehol sem lenne, s megmutatja, hogy mit jelent, az, hogy összetartás, vagy, hogy önzetlenül segíteni. Név szerint direkt nem említek senkit sem, de olvassák s tudják, hogy róluk van szó, és azt is tudják, hogy hálám üldözni fogja őket. Csak utol ne érje... :-)

Viccet félretéve, ez az autó, mint írtam a bevezetőben kevésbé az én, sokkal inkább az Ő érdemük! Köszönet illeti tehát őket!

Harmadrészről azért, mert talán sikerült ezzel a bejegyzéssel néminemű iránymutatást adni azoknak, akik elgondolkoznak azon, hogy minimum egy olyan szintű felújításba belekezdenek-e, mint amit mi megtettünk.

A hosszú folyamat, sok-sok munkaóra nyomán végre a Sátán(ka) is beállhatott a sorba. (Háttérben: 540iA, 320d "Debike", 2.2 Z4) 

Végül az autó nagyrészt készen van, de még nem tökéletes, így érdemes a jövőről is pár szót ejteni.


  • A közeljövő terve egy méretpontos csomagtértálca és méretpontos gumiszőnyeg beszerzése. Ez jelentősen hozzájárul a beltér kulturált kinézetéhez, nem megfeledkezve a kárpit és szőnyegvédelmi "funkcióról".
  • Tavasszal egy bitumenes és rücsis alvázvédelmet is kapni fog.
  • Emellett minimum két új gumi kell a Styling 41-es típusú felnire a 205 60 R15 91V méretű, használt gumiabroncsok helyett.
  • A hátsó felfüggesztés gumiperselyei is cserére szorulnak, mert hiába az új lengcsill, a segge mozog, imbolyog. Valószínűleg egy vadonatúj rugót is kapni fog + futóműállítás, mert eszi a belső részét a guminak!
  • A beltér kiegészítése egy új kormány beszerzése lesz, melyen a bőrözés nem kopott. Ugyanis a jelenlegi eléggé lehangolja, az amúgy kifogástalan, és szépen extrázott (ülésfűtés, ASC, négy elektromos ablak, kormányállítás, fényre sötétedő belső tükör, digitklíma) belteret.
  • A tavasz nagy dobása lesz a PDC beszerelése!
  • Illetve ami még cserére szorul az a szélvédő előtti, az ablaktörlők alatti műanyagok. (A jelenlegiek el vannak öregedve.)
  • Szélvédőn két kavicsfelverődés javítása.

Frissítés 1. - 2015. 01. 22.
Bekerültek a gumi hatású, de amúgy műanyag szőnyegek, és a BMW E36 csomagtértálca is. Ez utóbbi precízen a BMW E36 Touringra szabott darab (innen rendeltem és ezt), és mint az alábbi képek mutatják tökéletesen passzol is:





Frissítés 2. - 2016. 02. 28.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése